Una din tehnicile care dezvoltă abilitatea de a compara şi de a analiza critic este Diagrama Venn. Constituită din două sau mai multe cercuri care se intersectează avînd spaţiu comun, Diagrama Venn poate fi utilizată pentru a evidenţia ideile contrastante (deosebirile) şi/sau a accentua similitudinile dintre două sau mai multe obiecte, noţiuni, concepte, termeni, situaţii, idei etc.
Unul dintre avantajele tehnicii Diagrama Venn constă în faptul că aceasta poate fi utilizată prin diverse forme de organizare a demersului didactic (lucrul în grupuri mari, mici, în perechi şi individual), la diferite faze ale lecţiei şi în cadrul diverselor tipuri de lecţii.
Astfel, tehnica poate fi aplicată la începutul orei (etapa de evocare) pentru a face conexiuni cu materia însuşită anterior; în procesul de studiere a temei noi (etapa de realizare a sensului), în acest caz poate fi utilizată literatura corespunzătoare: manuale şi alte surse de informaţie; la finele lecţiei (etapa de reflecţie) pentru a se pune anumite accente privind cele asimilate. Diagrama Venn poate fi practicată cu mult succes şi în combinare cu alte tehnici eficiente. Astfel, la o lecţie de generalizare a cunoştinţelor, după ce elevii lucrează în perechi sau în grupuri mici, diagramele elaborate vor fi afişate în sala de studiu, organizîndu-se vizualizarea şi completarea acestora (Turul galeriei).
Putem concluziona că Diagrama Venn poate fi aplicată:
− pentru a evidenţia trăsăturile comune şi/sau specifice a două sau mai multe noţiuni, obiecte, idei etc. comparabile;
− la diferite teme, clase, etape ale lecţiei, tipuri de lecţii;
− la diverse forme de organizare (individuală, în perechi şi în grupuri);
− în combinaţie eficientă cu alte tehnici;
− semicompletată, în funcţie de gradul de complexitate al temei şi de nivelul de pregătire
al elevilor.
Cu toate acestea, tehnica în cauză are şi anumite dezavantaje:
− nu poate fi utilizată dacă termenii, obiectele, ideile etc. nu sînt comparabile;
− nu poate fi aplicată la toate temele studiate conform curriculumului gimnazial şi liceal.
Nici o tehnică sau metodă nu este perfectă. În procesul de proiectare şi realizare a unei activităţi însă contează mult măiestria şi profesionalismul cadrului didactic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu